وقتی در جستجوی یک مطلب علمی برای تحقیقات خود هستید در واقع دنبال محتوای علمی می‌گردید. محتوای علمی، نتیجه و خروجی یک کار علمی داوری شده است، مثل مقاله، پایان‌نامه، کتاب و غیره. محتوای علمی،  قابلیت استناددهی یا ارجاع‌دهی (Citation) دارد. محتوای علمی، خود برگرفته از منابع معتبر است. بنابراین هر متنی در اینترنت و فضای مجازی محتوای علمی محسوب نمی‌شود. برای کمک به پژوهشگران نرم‌افزارهایی توسعه یافته‌اند تا مختص جستجو و بازیابی منابع علمی باشند، مانند موتورهای جستجوی علمی که یکی از معروف‌ترین آنها Google Scholar است.

موتور جستجو چیست؟

در دنیای تکنولوژی به ابزارهایی که  در میان حجم زیادی از اطلاعات، داده‌های مشخصی را جستجو و بازیابی کنند موتور جستجو  گفته می‌شود. موتور جستجو خلاصه‌شده عبارت موتور جستجوی وب یا Web Search Engine است که به دلیل فراگیرشدن آن به‌شکل کوتاه‌شده موتورجستجو استفاده می‌شود. به‌طور کلی موتورهای جستجو در دو دسته جای می‌گیرند:

۱- موتور جستجوی پیمایشی (خودکار)،

۲- فهرست‌های تکمیل دستی

موتورهای جستجو و پایگاه‌های داده

بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجوگر علمی از پرکاربردترین ابزارهای پژوهشگران برای برآورده‌کردن نیازهای پژوهشی‌شان است. در این مطلب لیستی از مهمترین پایگاه های جستجوی منابع علمی را برای استفاده علاقه مندان قرار داده شده است.

پایگاه‌های استنادی و ناشران علمی اجازه جستجوی مقالات منتشرشده در مجلات علمی را به شما می‌دهند، ولی معمولا اجازه دسترسی به متن کامل مقالات را نمی‌دهند. پایگاه‌های استنادی طیف وسیعی انواع محتوای علمی را در خود جای می‌دهند از قبیل: ژورنال‌ها، کنفرانس‌ها، کتاب‌ها، مجموعه مقالات به شکل کتاب، کارگاه‌های آموزشی و گزارش‌های فنی (technical report).

برخی از پایگاه‌های معتبر اینترنتی جستجوی منابع علمی عبارت هستند از:

 

گوگل اسکولار یا گوگل پژوهشگر: http://scholar.google.com

ساینس دایرکت: http://www.sciencedirect.com

اسکوپوس: http://www.scopus.com

NCBI (پابمد، پابمد سنترال و غیره): http://www.ncbi.nlm.nih.gov

الزویر (Elsevier): http://www.elsevier.com

بیومد سنترال: http://www.biomedcentral.com

اشپرینگر: http://www.springer.com