علم‌سنجی جایگاه ویژه‌ای در جامعه علمی دارد. برخی شاخص‌های علم‌سنجی برای ارزیابی پژوهش‌های علمی در کشور برای استناد به میزان پیشرفت پژوهشگران و رتبه پژوهشگران، مجلات علمی، دانشگاه‌ها و رتبه علمی کشور در نظام‌های رتبه‌بندی مختلف استفاده می‌شوند. پایگاه اطلاعاتی سایمگو (Scimago) یکی از مهمترین پایگاه‌های اطلاعاتی برای معرفی رتبه علمی در سطوح مختلف است و به عنوان یک نظام رتبه‌بندی معتبر شناخته می‌شود.

سیستم رتبه‌بندی SJR یا Scientific Journal Rankings از مهترین بخش‌های پایگاه سایمگو است که از شاخص‌های متنوعی برای رتبه‌بندی مجلات علمی استفاده می‌کند. سایمگو همچنین یک سیستم رتبه‌بندی برای کشورها ارائه می‌کند. همچنین به واسطه شاخص SIR یا Scimago Institutions Rankings روشی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علمی ارائه می‌کند.

رتبه کشور ایران در این پایگاه در حال حاضر از این لینک قابل مشاهده است: https://www.scimagojr.com/countryrank.php

این رتبه برای کشور ایران حاصل عملکرد علمی بیش از 150 دانشگاه و موسسه علمی بوده است؛ یعنی عملکرد محققان و دانشمندان این موسسات و دانشگاه‌ها در انتشار آثار علمی روی‌هم رفته منجر به این رتبه شده است. لیست این مراکز علمی از اینجا قابل مشاهده است: https://www.scimagoir.com/rankings.php?country=IRN